Aller au contenu. | Aller à la navigation

Navigation

Navigation
Menu de navigation
Actions sur le document

Huwelijksaangifte


adm.jpg


Sinds 1 januari 2000 is de huwelijksafkondiging afgeschaft en vervangen door de huwelijksaangifte.
 

Wanneer moet de huwxelijksaangifte gebeuren?

De huwelijksaangifte moet gedaan worden op de dienst Burgerlijke Stand, tenminste veertien dagen voor de huwelijksinzegening en is zes maanden geldig.

Na het verstrijken van deze periode, als het huwelijk niet voltrokken is, zal een nieuwe aangifte opgesteld worden.

Wie doet de huwelijksaangifte?


De toekomstige echtgenoten, van wie er op zijn minst één gedomicilieerd is te Herstal, die wensen te trouwen in Herstal, moeten zich melden met hun identiteitskaart om hun huwelijksdossier op te stellen. In geval van afwezigheid van één van beiden is een eensluidend gewaarmerkte volmacht vereist.

De dienst Burgerlijke stand neemt het op zich om in de andere gemeentes de nodige aktes voor het samenstellen van het dossier te verzamelen.

Als de aktes verzameld zijn moeten de toekomstige echtgenoten terugkomen om de akte van de huwelijksaangifte te tekenen.

Men moet er dus rekening mee houden dat men zich twee keer moet verplaatsen naar de dienst.

De toekomstige echtgenoten moeten eveneens twee getuigen voorzien.

Deze laatsten moeten minimum 18 jaar zijn.

De personen voor wie deze aktes niet opgesteld werden in België zijn zelf verantwoordelijk voor het bekomen van de vertaalde en gelegaliseerde documenten
 

Kost:


  • Huwelijksdossier : 15€
  • Trouwboekje : 8,25€
     

Dienstregeling huwelijken:

LDe huwelijken worden elke dag voltrokken, ook op zaterdag, van 9u tot 12u.
Op de eerste en derde zaterdag van de maand is het eveneens mogelijk in de namiddag te trouwen.



www.sxc.hu